Vi lytter til dig!

Siden Vestjyllands Hørecenter åbnede i Struer for godt 10 år siden, har vi holdt fast i vores slogan; Vi lytter til dig! Fra begyndelsen var det nok mest tænkt som en leg med ord, der spiller på sammenhængen mellem hørelsen og det, at kunne lytte. Men der gik ikke lang tid før vi skulle opdage, at man tilsyneladende ikke nødvendigvis altid er i stand til at lytte, - selvom man har intakt hørelse!
Et tilbagevendende tema i de samtaler vi havde med vores kunder i den første tid, var også, deres nærmest benovelse over, at få viden om, hvad et høretab egentlig er og hvad man kan og ikke kan gøre ved det! Vi oplevede – og fik at vide af flere, at ”det er første gang vi får fortalt hvordan det hænger sammen det med hørelsen”. Det gav grobunden for, at vi i allerede i løbet af den første periode i vores levetid, inviterede til forskellige foredrag, både i Hørecenteret og hos vores daværende nabo, - Grand Hotel i Struer, når vi ikke selv havde plads nok. Her oplevede vi at folk stimlede til, netop for at lære om hørelsen!
At høre og at lytte
De fleste af vores kunder er i sagens natur ikke så gode til at høre – det hjælper vi dem med. Men der hvor det bliver interessant er, at mange af de kunder der kommer til os fortæller (– og nye kommer stadig til) om, hvordan de tidligere ikke har følt sig forstået eller lyttet til når de har opsøgt hjælp til deres høreproblemer. Nogle har nærmest opgivet projektet om at komme til at høre bedre – endt med at mene at ”jeg er vist et umuligt tilfælde”. Andre fortæller om at de nærmest har fået skæld ud – eller fået at vide at ”det er dig der er forkert”, eller at ”du skal bare vænne dig til apparaterne”.
Så vi øver os
Vi er blevet mere bevidste om det løfte der ligger i vores slogan: ”Vi lytter til dig”. For det er et løfte. Eller en hensigtserklæring. For, for at kunne lytte, må der også siges noget af dig på den anden side bordet, for at det kan blive til dialog og kommunikation. Vi er nødt til at kende dine ønsker, drømme og behov i forhold til din hørelse, for at kunne hjælpe og rådgive dig bedst muligt. Derfor spørger vi.
Vi hører dig.
Vi hører og lægger mærke til, når vores kunder udtrykker taknemmelighed for, at være blevet hjulpet med hørelsen og når der udtrykkes taknemmelighed for, at være blevet lyttet til! For vi er godt klar over at det er sårbart. Det med hørelsen. Det med at blive misforstået eller fejltolket fordi, når man nu ikke lige fik fat i det hele… Så, tak til vores kunder som også gennem tiden har udtrykt taknemmelig for at vi tog os tiden og nærværet til at lytte.




